Foto's en avatars op het forum

We houden het simpel, maar afspraken zijn wel handig :)
Gesloten
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Foto's en avatars op het forum

Bericht door Emma »

Foto's

Het forum heeft zelf geen mogelijkheid tot het opslaan van foto's. Hier is bewust voor gekozen. Als je toch foto's wilt plaatsen zul je een plaatjesservice moeten gebruiken.

De meest gebruikte plaatjesservices zijn photobucket.com, tinypic.com en imgur.com. Ik gebruik in dit voorbeeld imgur omdat tinypic de laatste tijd vol zit met foute advertenties, geen idee wat je er aan overhoudt als je er per ongeluk op klikt.

Okee, gaan we.

Stel, je wilt een foto gebruiken in je bericht op T-Nederland. Je weet waar de foto staat op je computer, dat is wel handig natuurlijk. Je zit op T-Nederland al in het scherm waar je normaal gesproken je bericht typt.

Open in een nieuw tabblad of venster de site van imgur.com. Zo kun je makkelijk heen en weer schakelen om dingen te kunnen kopiëren en plakken. Als je nog geen account hebt op imgur, maak dat dan aan. Het is niet verplicht, maar zo hou je meeste controle over je foto's.

Linksboven zie je het volgende:
Afbeelding

Klik op de knop "Upload images". Je krijgt nu een aantal mogelijkheden. Als je de foto al op je PC hebt (en dat had je) kun je op 'browse your computer' klikken. Via de Explorer (of Finder) zoek je de foto op en klik je op "Open". Het is niet heel erg overzichtelijk, maar rechtsonder heb je een knop 'Start Upload' erbij gekregen. Klik hier op. Je kunt trouwens ook voordat je gaat uploaden eerst meer foto's toevoegen.

Nu wordt de foto geüpload naar imgur. Als het uploaden klaar is verschijnt de foto op de pagina:
Afbeelding

Het meeste werk zit er nu op. In het scherm zie de de foto, met rechts daarvan een kolom met allemaal codes en links.

Kijk eerst naar het vakje 'Sizes', wat verder naar beneden. Hier kun je de foto in verschillende afmetingen laten zien. Klik maar eens op de verschillende links. In een aantal gevallen zie je geen verschil op het scherm tussen bijvoorbeeld 'Original', 'Large thumbnail' en 'Huge thumbnail'. Die verschillen zijn er wel! Blijkbaar was je originele foto zo groot dat deze toch al verkleind op je scherm komt. En met de multi-megapixelcamera's van tegenwoordig gebeurt dat sneller dan je denkt.

Voor op het forum zijn 'Medium thumbnail' en 'Large thumbnail' het meest geschikt. De maximum afmeting van een afbeelding op het forum is 800 bij 800 beeldpunten. 'Large' verkleint de foto zo dat de langste zijde 640 beeldpunten wordt, bij 'Medium' is dat 320.

Als je op de verschillende afmetingen klikt, zul je merken dat er bij alle codes aan de rechterkant een lettertje verandert. Voor op het forum is vooral de code onder het vakje "BBCODE" handig. Selecteer wat daar staat (in mijn geval [img]http://i.imgur.com/trmo4L6m.jpg[/img]) en kopieer en plak dat in de tekstvak van het forum.

Klik op 'Voorbeeld' of meteen op 'Versturen' en klaar! Je foto staat op het forum.

Afbeelding

Avatars

Het maken van een avatar gaat iets anders maar het scheelt niet veel.

Op het forum ga je naar het Gebruikerspaneel, het tabje 'Profiel', en dan kies je voor 'Avatar wijzigen'. Waar de links precies staan hangt een beetje af van de forumstijl die je gekozen hebt.
Je ziet hier je huidige avatar (of geen avatar) en de items 'Upload vanaf uw computer' en 'Upload vanaf een URL'. Die laatste moet je zometeen hebben.

Goed, terug naar imgur. In het vakje 'Sizes' heb je ook 'Big square'. Deze verkleint je foto tot een vierkantje van 160 bij 160 beeldpunten, klein genoeg voor een avatar. Kijk maar:
Afbeelding

Zie je rechts het vakje 'Direct Link'? Wat daar staat moet je hebben, NIET de tekst bij 'Image Link' want daar snapt het forum niks van. Kopieer de tekst uit het vakje 'Direct Link', plak het in het forum achter 'Upload vanaf een URL' en klik op 'Versturen'. Je avatar is nu gewijzigd!

Vragen?

Dit was mijn eerste poging om uit te leggen hoe je foto's op het forum kunt plaatsen. Het kan heel goed zijn dat ik niet alles duidelijk heb uitgelegd. Stuur me dan even een PM en ik zorg ervoor dat de tekst wordt aangepast.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gesloten